Zajęcia odbywały się codziennie w dwóch częściach.
Pierwsza odbywała się od godziny 10.00 do 13.00. Na początku zajęć uczestnicy zapoznawali się z tematem. Prowadzący dawał krótki wykład i określał zadanie
na dzień bieżący. Następnie uczestnicy wybierali miejsce pracy i przystępowali do wykonania zadania. W trakcie zajęć prowadzący na bieżąco oglądał postępy, podpowiadał i nakierowywał. Uczestnicy mieli cały czas możliwość zadawania pytań i dyskutowania.
Druga część odbywała się po obiedzie i trwała od godziny 15.00 do 17.30 Na początku zajęć wszystkie prace były wystawiane. Uczestnicy nazywają to "galerią". Mieli możliwość obejrzenia własnej pracy na tle innych. Prowadzący najpierw omawiał ogólnie, a następnie szczegółowo wszystkie prace po kolei. Dzięki temu uczestnicy nie tylko dowiadywali się jakie ewentualne błędy formalne popełnili, ale także patrząc na prace innych i słuchając uwag do tych prac w znaczny sposób pogłębiali swoją wiedzę. Ważnym elementem oceny jest pochwała. Prowadzący omawiając błędy formalne zawsze podkreśla indywidualne umiejętności autora biorąc pod uwagę wiek i poziom umiejętności. W ocenie prac szczególny nacisk kładziony był na to co było w nich piękne i artystycznie uzasadnione. Ważny był też różny wiek uczestników i różny poziom rozwoju. Dzięki temu młodsi i mniej zaawansowani uczniowie mogli podglądać rozwiązania starszych, a starsi mogli od młodszych czerpać z ich świeżości i swobodnej radości tworzenia.
Celem zajęć jest zainteresowanie dzieci, młodzieży i osób dorosłych sztukami plastycznymi a także rozbudzenie potrzeby poznania niezwykłego świata piękna i estetyki. Malując
w plenerze uczestnicy oswajali się z przestrzenią i ogromnym bogactwem barw i form występujących w przyrodzie. Dowiadywali się też o zasadach tworzenia, ale i o tym,
że tworzenie dzieł plastycznych to tworzenie ich własnego świata. Świata o którym można powiedzieć że się komuś podoba albo nie, ale nie można powiedzieć, że jest dobry albo zły...
Cele ogólne pleneru:
1 Rozwijanie potrzeby kontaktu ze sztuką
2 Rozwijanie wrażliwości na piękno i estetykę
3 Rozwijanie umiejętności patrzenia – zauważanie „niewidzialnego”
4 Doskonalenie umiejętności technik plastycznych
5 Czy jestem już artystą - budowanie samoświadomości
6.Tematy zajęć:
1 Zastosowanie perspektywy linearnej w rysunku architektonicznym
– zasady, wykład
- rysunek ołówkiem
2 Nieprzypadkowy kolor – barwy ciepłe i zimne
- wykład
- portret w plenerze malowany dwoma kolorami
- zastosowanie barw ciepłej i zimnej w portrecie
3 Perspektywa powietrzna – pole widzenia
- wykład
- małe formy architektoniczne i detale architektoniczne na
przykładzie krużganków klasztornych, rysowane ołówkiem
lub węglem
4 Oddziaływanie kolorów na siebie
- wykład
- pejzaż temperami. Tematem będzie połączenie tradycyjnego
pejzażu (klasztorny ogród) z elementami architektury (zabudowania
klasztorne)
5 Radośnie i smutno
- wykład – moja paleta barw
- oddanie nastroju poprzez kolor – malowanie temperami trawy i liści
w skali makro.
6 Jak uchwycić przestrzeń?
- wykład - perspektywa powietrzna
- malowanie pejzażu temperami