Warsztaty Plastyczne Fundacji Centrum Psychoedukacji i Mediacji
stomasz
31/08/2010 19:34

Warsztaty Plastyczne odbyły się w Stoczku Klasztornym w terminie od 08.08.2010 do 15.08.2010 r. pod fachowym okiem Pana Bogdana Jankowskiego - (magister sztuki, artysta grafik, absolwent Wydziału Grafiki na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom - 1989 r.). Nauczyciel rysunku i malarstwa. Prowadzi warsztaty „Praktyczna szkoła rysunku i malarstwa”      w Fundacji Centrum Psychoedukacji i Mediacji. Mediator w Ośrodku Fundacji Centrum Psychoedukacji i Mediacji.)

 

Zajęcia odbywały się codziennie w dwóch częściach.
Pierwsza odbywała się od godziny 10.00 do 13.00. Na początku zajęć uczestnicy zapoznawali się z tematem. Prowadzący dawał krótki wykład i określał zadanie
na dzień bieżący. Następnie uczestnicy wybierali miejsce pracy i przystępowali do wykonania zadania. W trakcie zajęć prowadzący na bieżąco oglądał postępy, podpowiadał i nakierowywał. Uczestnicy mieli cały czas możliwość zadawania pytań i dyskutowania.


Druga część odbywała się po obiedzie i trwała od godziny 15.00 do 17.30 Na początku zajęć wszystkie prace były wystawiane. Uczestnicy nazywają to "galerią". Mieli możliwość obejrzenia własnej pracy na tle innych. Prowadzący najpierw omawiał ogólnie, a następnie szczegółowo wszystkie prace po kolei. Dzięki temu uczestnicy nie tylko dowiadywali się jakie ewentualne błędy formalne popełnili, ale także patrząc na prace innych i słuchając uwag do tych prac w znaczny sposób pogłębiali swoją wiedzę. Ważnym elementem oceny jest pochwała. Prowadzący omawiając błędy formalne zawsze podkreśla indywidualne umiejętności autora biorąc pod uwagę wiek i poziom umiejętności. W ocenie prac szczególny nacisk kładziony był na to co było w nich piękne i artystycznie uzasadnione. Ważny był też różny wiek uczestników i różny poziom rozwoju. Dzięki temu  młodsi i mniej zaawansowani uczniowie mogli podglądać rozwiązania starszych, a starsi mogli od młodszych czerpać z ich świeżości i swobodnej radości tworzenia.


Celem zajęć jest zainteresowanie dzieci, młodzieży i osób dorosłych sztukami plastycznymi a także rozbudzenie potrzeby poznania niezwykłego świata piękna i estetyki. Malując
w plenerze uczestnicy oswajali się z przestrzenią i ogromnym bogactwem barw i form występujących w przyrodzie. Dowiadywali się też o zasadach tworzenia, ale i o tym,
że tworzenie dzieł plastycznych to tworzenie ich własnego świata. Świata o którym można powiedzieć że się komuś podoba albo nie, ale nie można powiedzieć, że jest dobry albo zły...

 

Cele ogólne pleneru:

1      Rozwijanie potrzeby kontaktu ze sztuką

2      Rozwijanie wrażliwości na piękno i estetykę

3      Rozwijanie umiejętności patrzenia – zauważanie „niewidzialnego”

4      Doskonalenie umiejętności technik plastycznych

5      Czy jestem już artystą - budowanie samoświadomości


6.Tematy zajęć:

1      Zastosowanie perspektywy linearnej w rysunku architektonicznym
– zasady, wykład
- rysunek ołówkiem

2      Nieprzypadkowy kolor – barwy ciepłe i zimne
- wykład
- portret w plenerze malowany dwoma kolorami
- zastosowanie barw ciepłej i zimnej w portrecie

3      Perspektywa powietrzna – pole widzenia
- wykład
- małe formy architektoniczne i detale architektoniczne na
  przykładzie krużganków klasztornych, rysowane ołówkiem
  lub węglem

4      Oddziaływanie kolorów na siebie
- wykład
- pejzaż temperami. Tematem będzie połączenie tradycyjnego
  pejzażu (klasztorny ogród) z elementami architektury (zabudowania
  klasztorne)

5      Radośnie i smutno
- wykład – moja paleta barw
- oddanie nastroju poprzez kolor – malowanie temperami trawy i liści
  w skali makro.

6      Jak uchwycić przestrzeń?
- wykład - perspektywa powietrzna
- malowanie pejzażu temperami

 

Zobacz więcej:

 

Logowanie